Zucchero Bianco o di Canna?

Quali sono le differenze tra lo zucchero di canna e lo zucchero bianco?

Nel complesso ci sono piccole differenze: lo zucchero bianco contiene 387Kcal ogni 100G di cui 99,98% sono carboidrati e 0,02% acqua; lo zucchero di canna, invece, contiene 377Kcal di cui 97,3% carboidrati e 1,77% tra acqua, sali minerali come ferro, calcio, magnesio, ecc.

Tutti questi fattori nutrizionali rendono lo zucchero di canna un’opzione più sana rispetto allo zucchero tradizionale.

Per capirne di più andiamo ad analizzare il processo di creazione dei due zuccheri.

Lo zucchero bianco è passato attraverso uno speciale processo di lavorazione per ottenere un colore bianco e un aspetto fine mentre quello di canna (noto anche come zucchero greccio) non viene completamente raffinato e contiene una maggiore quantità di Melassa ( un derivato viscoso che si produce durante il processo di raffinazione dello zucchero che gli dona il colore scuro ed il sapore agrodolce).

Anche se il contenuto nutrizionale dello zucchero di canna è ottimo dobbiamo sempre fare attenzione alle calorie che contiene perché si tratta pur sempre di zucchero!

Ma bisogna stare attenti a una cosa: lo zucchero di canna è meno denso del bianco e meno dolce pertanto la maggior parte delle persone usa più cucchiaini di zucchero per dolcificare con il conseguente aumento delle calorie ingerite… quindi possiamo arrivare facilmente alla conclusione che lo zucchero di canna non ci aiuta a perdere peso se lo preferiamo a quello bianco perché la quantità consumata per ottenere lo stesso effetto dolcificante è superiore!

ENGLISH VERSION

What are the differences between the brown and the white sugar?

Overall, there are slight differences between the white and the brown sugar. In every 100g the white sugar contains 387 kcal, 99,98% carbohydrates, and 0,02% water. While the brown sugar contains 377kcal, 97,3% carbohydrates, 1,77% water and minerals such as iron, calcium, magnesium etc. All these nutritional factors make the brown sugar to be a healthier option than the white sugar.

But how do we get the white and the brown sugar?

The white sugar has gone through a special process in order to get dry and white, while the brown, which is commonly known as the “ raw sugar”  has not been fully refined and contains a greater amount of molasses (a viscous derivative that is produced during the sugar process). The molasses is the element that gives the dark colour and the bittersweet taste to the sugar. However, most of the times the brown trade sugar is nothing more than white sugar mixed with molasses.

Although, the nutritional content of the brown sugar doesn’t change the fact that sugar is always sugar and we must be careful of the calories that it contains either if its is brown or white.

The brown sugar is less dense than the white because it is consisted by smaller crystals than the white does. Therefore the brown sugar contains more calories when is measured by density. The brown sugar is less sweeter than the white therefore most of the people use more teaspoons of sugar in their coffee, for example for a medium sweet coffe we need 2 teaspoons of white sugar and 3 teaspoons of brown sugar.

Generally, the fact that the brown sugar is more nutritious than the white, doesn’t help us lose weight since it contains slightly less calories than the white and it is also consumed in higher mounts cause it is less sweeter than the white.